Home » Blog » Tekst en beeld

Tekst en beeld: een krachtige combinatie

door Patricia Groenink | 1 maart 2019

Patricia is freelance copywriter, content marketeer en redacteur bij Havelink Content Creatie en heeft jarenlange kennis en ervaring opgebouwd in onder andere de zakelijke (juridische) dienstverlening en de interieurbranche. Naast organisatorisch sterk en  organisatiesensitief is zij grensverleggend, creatief, accuraat en efficiënt in kwalitatief content management. Voor meer informatie over Patricia en haar werk kun je haar website https://www.havelinkcontentcreatie.nl bezoeken en contact opnemen via het contactformulier.


Beeld en geschreven content vullen elkaar in veel gevallen aan, in online en offline media. Beelden kunnen een bepaald artikel of een tekst ondersteunen, maar kunnen ook in één oogopslag een impressie geven van de context. Beeld geeft dan als het ware een samenvatting van het geschrevene. Waarom is beeld zo belangrijk als aanvulling op tekst? En hoe zet je dat het beste in bij content marketing? Daarvoor ben je bij Havelink Content Creatie aan het juiste adres. Ik geef je een korte uiteenzetting van de krachtige combinatie van tekst en beeld.

Visualisatie van content

Visualisatie kan ons helpen om informatie beter te verwerken. Als je een studieboek aan het doornemen bent, kan het soms best pittig zijn om alle stof te onthouden. Als het wordt geïllustreerd met voorbeelden, kun je het je visueel inbeelden en kun je de informatie beter begrijpen en opslaan. Staat er een grafiek bij afgebeeld, dan is het vaak makkelijker om de context van de ingewikkelde stof te doorgronden en dus te onthouden.

De combinatie van woord en beeld maakt het mogelijk om een bepaald onderwerp gedetailleerd en beargumenteerd uit te leggen. Als je lastige materie op een duidelijke en overzichtelijke manier wil toelichten, dan is het aan te raden om (aanvullend) beeld te gebruiken, zoals in de vorm van een animatie of een infographic.

Overtuiging en actie

Uit onderzoek is gebleken dat we visuele content maar liefst 60.000 keer sneller opnemen dan tekst. Daarnaast heeft beeld soms een ander effect op lezers dan woorden. Beeld bij een tekst biedt lezers houvast. Onze hersenen kunnen razendsnel interpreteren. Door het gebruik van beeld bepaalt een lezer snel of een artikel interessant is of niet.

Plaatjes in een verhaal trekken beter onze aandacht dan tekst alleen. En dat maakt beeld een krachtig instrument in content marketing. Teksten hebben we nodig om te overtuigen; beeld zet vooral aan tot actie. Om je doelgroep daadwerkelijk te kunnen overtuigen van je boodschap, is kwaliteit van je tekst en beeld van enorme betekenis.

Het lezen van een tekst kost tijd en vergroot daarmee de betrokkenheid van de lezer. De lezer gaat nadenken over de gegeven informatie en verandert mogelijk van mening. Beeld roept daarentegen sneller emoties op. Dit kan iemand over de streep trekken om een product aan te schaffen of te doneren aan een goed doel. Om tot de juiste combinatie te komen van beeld en tekst, die aansluit bij jouw doelstelling, heb je keuze uit eindeloos veel mogelijkheden. De kunst is om díe combinatie te kiezen die het beste past bij jouw onderneming, jouw doelgroep en het kanaal waarop je de boodschap communiceert.

Doel van beeld en tekst

Illustraties in een brochure of op een webpagina hebben een doel of een functie. Naast verfraaiing van het geheel ondersteunen zij het artikel. De maker van het artikel is heel bewust bezig geweest met het uitzoeken van de juiste illustraties of foto’s om dit te laten completeren met de tekst. De keuze van de beelden heeft effect op de beeldvorming van de lezer. Beeld, tekst en invalshoek versterken elkaar.

Afwisseling van beeld en tekst in een artikel geeft daarnaast ook nog eens een prettig leesritme. Goed gekozen beeld leidt niet af van de tekst, maar vult deze juist aan. Wat mij betreft is een stukje esthetiek daarbij ook van niet te onderschatten belang.

Beeld in content marketing

Bij content marketing kunnen we niet meer heen om visuele content met platformen als Pinterest, Instagram en YouTube. Content met visuele aspecten bereikt een groter publiek dan enkel tekst. En visuele content wordt vaker gedeeld. Hoe komt dit toch?

Veel mensen zijn visueel ingesteld en kunnen enkel geschreven tekst moeilijk verwerken. Beeldgebruik is daarom essentieel bij het overbrengen van een boodschap aan klant of doelgroep.

Goed beeldgebruik en tekst vullen elkaar aan en zijn visueel aantrekkelijk. Bruikbare, toepasselijke foto’s ondersteunen jouw boodschap, op je website en op social media, en zorgen ervoor dat deze opvalt tussen de dagelijkse stortvloed aan online informatie. Berichten op Facebook met een toegevoegde foto of een filmpje genereren meer likes en deelacties dan berichten zonder afbeelding, simpelweg omdat ze meer opvallen.

Let echter wel op copyright bij het gebruik van bestaande foto’s, die je bijvoorbeeld van Pinterest of een ander kanaal haalt. Onrechtmatig gebruik van afbeeldingen kan hoge schadeclaims tot gevolg hebben. Gebruik liever eigen foto’s of illustraties of maak gebruik van (betaalde) stockfoto’s uit een beeldbank.

Combinatie tekst en beeld

De ene lezer is de andere niet, niet iedereen is even visueel ingesteld. Al op jonge leeftijd ontwikkelen mensen een voorkeur voor visueel leren (beelddenken) of verbaal leren (taaldenken). Tekstueel ingestelde mensen zullen meer gericht zijn op het geschrevene en laten foto’s of illustraties ondergeschikt. Beelddenkers kijken veel sneller doelgericht naar relevante delen van het artikel en de illustraties.

Net iets meer dan de helft van de mensen lijkt een voorkeur te hebben voor beelddenken. Omdat er verschil in lezers is, is het alleen daarom al een goed idee om vaker en beter beeld en tekst te combineren. Dat maakt de leeservaring voor zowel visueel ingestelde lezers als tekstdenkers prettig en effectief. Ik vertel je er graag meer over tijdens een kennismakingsgesprek, neem gerust vrijblijvend contact met me op.



Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.