Home » Blog » Social-mediakanalen inzetten in jouw content-marketingstrategie

Social-mediakanalen inzetten in jouw content-marketingstrategie: 5 effectieve tips voor het MKB

door Patricia Groenink | 22 maart 2019

Patricia is freelance copywriter, content marketeer en redacteur bij Havelink Content Creatie en heeft jarenlange kennis en ervaring opgebouwd in onder andere de zakelijke (juridische) dienstverlening en de interieurbranche. Naast organisatorisch sterk en  organisatiesensitief is zij grensverleggend, creatief, accuraat en efficiënt in kwalitatief content management. Voor meer informatie over Patricia en haar werk kun je haar website https://www.havelinkcontentcreatie.nl bezoeken en contact opnemen via het contactformulier.


Een belangrijk onderdeel van je content marketingstrategie is het gebruik maken van social-mediakanalen. Je wilt tenslotte online zichtbaar zijn en met social media breng je je content en je boodschap direct onder de aandacht bij een groot publiek. Maar hoe pak je dit strategisch aan en hoe bereik je hierin je doelgroep? Lukraak gebruik maken van alle social-mediakanalen is daarbij niet aan te raden. Hoe ga je hier dan wel mee aan de slag als MKB-organisatie aan en hoe verwerk je dit in de marketingstrategie? Havelink Content Creatie vertelt het je in een vijftal handige tips.

social media content-marketing strategie - Havelink Content Creatie

Overload aan posts op social media

Iedereen die gebruik maakt van social media, als individu of als bedrijf, kan zich wel inbeelden hoeveel informatie er online gedeeld wordt op allerlei gebied. Zo veel, dat je soms als ontvanger door de bomen het bos niet meer ziet en vaak maar even snel door alle posts scrollt. Je familie en vrienden hebben op dagelijkse basis allerlei dingen te melden die je toch even moet liken, je volgt een aantal favoriete merken, het nieuws. En dat allemaal op verschillende kanalen, waarvan je elke keer weer pushberichten krijgt, waarmee je herinnert wordt aan nieuwe meldingen die je nog niet gelezen hebt en beslist even moet bekijken.

Content marketing - Havelink Content Creatie

Omdat online zijn zo in ons dagelijkse privé- en professionele leven verweven zit, is dit inmiddels aan de orde van de dag. En met name merken en organisaties proberen het hardst te schreeuwen om de aandacht van de consument. Veelal zitten er bij de grote ondernemingen op social media betaalde advertentiecampagnes achter. Hierdoor kunnen zij meer in het oog springen dan de gemiddelde middelgrote of kleine onderneming met een beperkt budget, en zo meer conversie en leads genereren.

Hoe kun je als MKB-er hier in mee komen en er voor zorgen dat juist jouw posts opvallen op social media? Een aantal tips om je social media promotieplan op orde te krijgen!

Tip 1: Stel je doelgroep en je doelen vast

Heel belangrijk: begin altijd met het vaststellen van je doelgroep(en)! Dit zijn de mensen waar je het voor schrijft, dus je content moet naadloos aansluiten op hun wensen en behoeften. Anders kun je het net zo goed niet publiceren. Met je content kun je er voor zorgen dat je target doelgroep fan wordt van jouw dienst of product. Zonder fanbase geen conversie! Een handig hulpmiddeltje hierbij is het aanmaken van een persona voor de dwarsdoorsnede van de persoon waar je op target.

Als je je doelgroep bepaald hebt, stel je het doel van je boodschap vast. Wat wil je bewerkstelligen met de online promotie? Gaat het je bijvoorbeeld om verhoging van je naamsbekendheid of om genereren van meer bezoekers voor je website? Doel kan ook het percentage fans zijn dat reageert op jouw berichten.

Bepaling doelgroep content marketing - Havelink Content Creatie

Om te kunnen meten of je strategie werkt, moet je je doelen en tactieken duidelijk geformuleerd hebben voor meer zichtbaarheid, meer betrokkenheid en meer verkoop.

Tip 2: Creëer kwalitatief goede content

Een goed begin is het halve werk en zeker in content creatie! Ga niet voor kwantiteit, maar voor kwaliteit. Het lijkt gemakkelijk, en in een enkel geval is dat ook wel zo, maar het schrijven van goede content is een vak apart. Kies je voor kwaliteit, kies dan voor een professional in content creatie, zoals een copywriter of, als je het een stapje verder wil laten gaan, een content marketeer. Deze deskundige zet daarbij onder andere SEO in voor zoekoptimalisatie, op je website èn social media, en zorgt zo voor een hogere conversie.

Betrokkenheid van je publiek door je content is heel belangrijk en daarbij gaat het niet alleen om het aantal likes op je post. Zijn er bijvoorbeeld ook reacties of deelacties op het bericht? Zien de volgers de waarde van het gedeelde bericht en gaan ze over tot aanschaf? Zien ze jou als expert op jouw vakgebied? Het inzetten van de juiste, kwalitatieve content draagt hier voor een grote mate aan bij.

Tip 3: Maak een selectie in social-mediakanalen en maak een goede planning

Door het bepalen van je doelgroep en het doel van je boodschap kun je een schifting maken in de social-mediakanalen die geschikt zijn voor je content. Elk kanaal heeft hierin zijn eigen waarde. Zo zijn Instagram en Pinterest uitermate geschikt voor mooie sfeerplaatjes van product placements. In het B2C-segment werkt dit vaak uitermate goed. B2B-content kun je beter plaatsen op LinkedIn. Voor elke branche en elke onderneming kan dit uitgangspunt verschillend zijn. Onderzoek de verschillende opties, wees kieskeurig en kies die kanalen die het beste aansluiten bij jouw doelgroep.

Zorg daarnaast bij de publicatieplanning voor een realistisch schema in een contentkalender. Post met enige regelmatig nieuwe, maar relevante social media content, anders verlies je op den duur je grote schare fans.

Het is van belang om goed je publicatieschema te bewaken. Voor een optimale benutting van je kansen op social media en andere online activiteiten zal er veel tijd in gestoken moeten worden. Wil je dit professioneel en optimaal aanpakken? Schakel dan een content marketeer in.

Tip 4: Maak een keuze in de soort post

Als je eenmaal een selectie hebt gemaakt in de social-mediakanalen, dan kun je gaan nadenken over het soort post dat je gaat plaatsen. Heb je budget voor een advertentiecampagne of plaats je liever zelf berichten naar aanleiding van belangrijke gebeurtenissen of trends? Wordt het een promotie artikel, maak je algemeen reclame of doe je eerst een introductie van je bedrijf? Een heldere opbouw in de berichten geeft duidelijkheid aan je doelgroep en geeft ze reden je te blijven volgen voor de laatste nieuwtjes.

Om je post meer op te laten vallen, is het slim om altijd een afbeelding of een fimpje aan je geschreven content toe te voegen. Naast opvallen zorgt het over het algemeen ook voor een hogere betrokkenheid, vooral in het geval van live filmpjes. Een effectieve inzet van hashtags zorgt ervoor dat je opvalt bij mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp en ze kennis kunnen maken met jouw organisatie.

Social media strategie - Havelink Content Creatie

Tip 5: Conversatie en interactie met je doelgroep

Het ultieme doel van social media is om interactie te krijgen met je doelgroep. Sommige volgers of lezers kunnen negatief reageren op een post. Belangrijk is om hiervoor open te blijven staan. Vaak is dit op te lossen door persoonlijk en snel te reageren. Externe factoren heb je niet altijd in de hand, maar hier kun je wel op inspelen.

Je genereert meer actie van je doelgroep door een geloofwaardige, en niet te opdringerige, call-to-action in je bericht op te nemen.

Start je net met promotie op social-mediakanalen? Vraag dan mensen uit je netwerk en je directe omgeving om je berichten te liken en te delen om toch gelijk al wat traffic voor je posts teweeg te brengen.

 

Wil je meer tips en tricks voor een geslaagd content marketing plan? Of ben je op zoek naar een gedegen en ervaren copywriter en content marketeer? Schroom dan niet om contact met mij op te nemen.



Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.