Home » Blog » Content marketing

Content marketing: online bestaansrecht van jouw onderneming

door Patricia Groenink | 20 februari 2019

Patricia is freelance copywriter, content marketeer en redacteur bij Havelink Content Creatie en heeft jarenlange kennis en ervaring opgebouwd in onder andere de zakelijke (juridische) dienstverlening en de interieurbranche. Naast organisatorisch sterk en  organisatiesensitief is zij grensverleggend, creatief, accuraat en efficiënt in kwalitatief content management. Voor meer informatie over Patricia en haar werk kun je haar website https://www.havelinkcontentcreatie.nl bezoeken en contact opnemen via het contactformulier.


Als ondernemer weten we het allemaal. Beginnend of ervaren, groot of klein, we zien allemaal het belang van een corporate website om jezelf te kunnen presenteren aan de buitenwereld. Maar dan…? Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf online zichtbaar wordt voor iedereen en nog belangrijker, hoe kom je ‘in the picture’ van je (toekomstige) klanten? En hoe blijf je daarna in beeld? Dan komt content marketing om de hoek kijken. Hoe pak je dat aan en hoe zorg je er voor dat je online en content marketing staan als een huis?

Content marketing van belang voor jouw onderneming

Website teksten

Het is heel makkelijk gezegd. Ik maak even een website en voilà!, ik ben online en ‘up and running’. Natuurlijk stop je heel veel effort en tijd in je online aanwezigheid op het web, dat begrijp ik ook wel. Je huurt een professionele webbouwer in, je zorgt voor een schitterend design speciaal voor jouw bedrijf ontworpen, helemaal naar de richtlijnen van jouw huisstijl. Misschien dat je zelfs investeert in online adverteren op Google of social media. Supermooi! Maar hoe zit het dan met de tekst? Wie schrijft de content van je website en andere kanalen? Wie stippelt hier de strategie voor uit, wie onderhoudt dit en belangrijker nog, wie weet daarbij ook wat hij doet? Schrijf je zelf wat teksten, laat je het je sales assistent doen? Of neemt je secretaresse deze werkzaamheden op zich? Heb je hier over nagedacht of is dit een ondergeschoven kindje en steek je daar later je energie wel in? Als je eerst maar online bent…?

Content marketing

Aandacht voor tekst

Het klinkt misschien allemaal een beetje cynisch zoals ik het nu omschrijf en voor een deel ben ik dat ook wel. In de praktijk loop ik er vaak tegenaan dat de aandacht voor tekst op websites en de online presentatie van content de laagste prioriteit heeft. De instelling ‘we zetten er wel even snel wat op en later zien we wel wat we er mee doen’ overheerst bij veel bedrijven in het midden- en kleinbedrijf. Gelukkig wordt de awareness wel steeds groter, maar nog steeds krijgt een goede, strategisch geformuleerde tekst niet de aandacht die het verdient. En het is zo verdomde belangrijk. Een weloverwogen contentstrategie is daarbij onontbeerlijk. Waarom is dat precies? Ik zal het je vertellen.

Wat is content marketing?

Als vooraanstaande onderneming heb je een business plan en een marketing- of communicatiestrategie. Maar heb je ook wel eens nagedacht over een passende contentstrategie die jouw onderneming echt op de online kaart zal zetten 

Content marketeer

voor klanten en prospects?

Contentstrategie of content marketing zijn termen die je de laatste tijd steeds vaker hoort en tegenkomt op kanalen als LinkedIn. Maar wat betekent het nu eigenlijk? Er zijn verschillende definities voor te geven, maar waar het kort gezegd op neerkomt, is dat het een marketingtechniek is voor het bouwen en onderhouden van relaties met je doelgroepen door middel van het creëren en publiceren van content.

Tekst en beeld dus, die waardevol voor jouw klanten wordt door de toon die je neerzet en door de aantrekkingskracht die je er mee creëert. Door de doelgroep te voorzien van, vaak gratis, nuttige en aantrekkelijke informatie probeer je vertrouwen of gezag op te bouwen en zo met je merk meer voet aan de grond te krijgen.
Meestal doen marketeers met content marketing aan 'branding', of wel ze gebruiken het om op een meer directe manier klanten te trekken en te behouden. Door een juiste content marketing maak je je doelgroep fan van jouw producten of diensten. En dat doe je door middel van goede, rake teksten in bijvoorbeeld SEO-webteksten, blogberichten en nieuwsbrieven, maar ook met behulp van video’s, animaties en infographics.

Klantbeleving door content

Dat je de term content marketing steeds vaker tegenkomt, is niet voor niets. In de digitale wereld anno 2019 is het steeds belangrijker om je klanten online te kunnen bereiken, te prikkelen en binnen te halen of te behouden. Geschikte social media kanalen kunnen daarvoor ingezet worden met de juiste beelden en teksten, maar begin met een goede basis. Een contentstrategie is onmisbaar als het gaat om een duidelijke en goede houvast voor al je online activiteiten, om doelgericht bezig te zijn en om resultaten hiervan meetbaar te maken. De vraag is, hoe maak je de omslag naar uitzonderlijke klantbeleving met behulp van de inzet van content?

 

Passende contentstrategie

Door het opstellen van een contentstrategie zorg je ervoor dat je nadenkt over het doel van je organisatie. Jouw organisatiedoel is het startpunt van je contentstrategie. De contentstrategie helpt je bij het vertalen van je organisatiedoelstellingen naar een manier om deze te bereiken met behulp van content.

Content draag je over door te communiceren, dus door informatie uit te wisselen met de ander, je doelgroep. Hoe meer je weet van je doelgroep en hoe meer je gebruik maakt van deze kennis, hoe groter de kans dat deze communicatie slaagt. Je kunt daardoor met je content optimaal inspelen op de behoefte van je klant en dit effectief inzetten via je website en andere kanalen, zoals social media en nieuwsbrieven.

Denk aan je publiek bij het opstellen van je contentstrategie, maar ook bij je content creatie. Wat heeft jouw doelgroep nodig om zijn of haar persoonlijke doel te bereiken en welke informatie heb jij hiervoor nodig? De informatie die je communiceert moet volledig, actueel, betrouwbaar en relevant zijn voor je publiek. Anders loop je de kans dat je teksten niet aansluiten op de wensen en verwachtingen van je doelgroep en dat je de plank volledig misslaat.

Content marketing voor jouw organisatie - Havelink Content Creatie

Actualisering content

En dit is continu aan wijziging onderhevig. Content management en het bepalen van je content strategie zal doorlopend moeten worden geactualiseerd wegens verandering van content, doelstellingen, technologie, je organisatie, maar ook van je publiek. Wat je als organisatie wil, is niet altijd hetzelfde als de steeds veranderende behoefte van je klanten. Het is de truc om daar constant over na te blijven denken en op in te blijven spelen met goede content die voor jouw klanten en voor dat moment to-the-point is.

Goede content betekent tevreden en loyale klanten. Content management en marketing worden in het huidige digitale tijdperk steeds belangrijker, voor grote ondernemingen, maar zeker ook voor kleinere organisaties. Zie het belang van goede content en de bijbehorende strategie en je bent goed op weg naar het bereiken van je doelgroep.

Neem gerust eens contact met me op voor nadere informatie of een vrijblijvend advies. Communicatie en juiste informatie is tenslotte van evident belang bij het overbrengen van goede content en een gedegen contentstrategie.



Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.